Choose language:

Anygraaf

Tuotekehitys

Anygraafin liikevaihdosta suunnataan jatkuvasti yli 20 % tuotekehitykseen.

Jatkuvuus

Monien asiakkaiden kanssa on tehty yhteistyötä jo yli 20 vuotta.

Asiakaslähtöinen ajattelutapa

Kiitetty järjestelmätuki perustuu alan huippua edustavaan asiantuntemukseen ja välittömään asiakaskontaktiin. Yhteistyössä asiakkaan kanssa etsitään entistä parempia työkaluja ja toimintatapoja liiketoiminnan kehittämiseen. Useat kehitysideat tulevat asiakkailta

Kokemus

Pitkä kokemus asiakaskunnan toimialasta antaa hyvät mahdollisuudet tukea asiakasta kaikissa järjestelmän elinkaaren vaiheissa.

Kotimaisuus

Anygraafin strategia on pitää tuotekehitys lähellä asiakaskuntaa. Tuotekehitys on ketterää, täsmällistä ja nopeaa.

Anygraafin ePlanner TS-Yhtymän nettijulkaisemisen ratkaisuna

TS-Yhtymä on varsinaissuomalainen viestintäkonserni, jonka päätuote on Suomen kolmanneksi suurin seitsenpäiväinen sanomalehti Turun Sanomat. Muutoinkin konsernin lehtilista on vaikuttava; Turun Sanomien lisäksi sieltä löytyvät Salon Seudun Sanomat, Uudenkaupungin Sanomat, Aamuset, Auranmaan Viikkolehti, Kaarina-lehti, Laitilan Sanomat, Loimaan Lehti, Paikallislehti Somero ja Ykkössanomat.

Tuotannon tekniikka- ja kehityspuolella riittää siis töitä, joista huolehtii tietojärjestelmäjohtaja Raimo Ollilan vetämä kymmenhenkinen tiimi. Turun Artukaisissa istuva tiimi vastaa teknisesti muun muassa kaikkien TS-Yhtymän lehtien nettisivustoista, vaikka asiaa osaavia ja työhön osallistuvia ihmisiä on toki myös paikallisesti.

Kehityspolku Suomen ensimmäisestä verkkolehdestä nykyiseen monilehtiympäristöön

TS-Yhtymä on tehnyt yhteistyötä Anygraafin kanssa jo pitkään. Doris-toimitusjärjestelmä hankittiin yhtymään 2000-luvun alussa, mutta jo sitä ennen - 1990-luvun puolivälissä - toteutettiin muun muassa Suomen ensimmäisiä nettilehtiä TOTI-toimitusjärjestelmää hyödyntäen. Tämän nettilehden toteutuminen oli tosin tekijöittensä Raimo Ollilan ja Anygraafin Tuomo Telkän päättäväisyyden varassa: Anygraafin edeltäjäyrityksen silloinen vetäjä ei uskonut moiseen, eikä siksi tukenut hanketta. Ollila ja Telkkä sen kuitenkin toteuttivat, ja Turun Sanomien aikaansa edellä olevaa verkkolehteä julkaistiin pitkään tällä lähes iltapuhteena syntyneellä ratkaisulla.

2000-luvun lopulla TS-Yhtymässä haettiin nettijulkaisujärjestelmää, jolla pystytään hoitamaan monilehtijulkaiseminen, ja Anygraafin ePlannerissa oli ainekset tähän. Lisäksi kaupanteon yhteydessä sovittiin kehitysprojektista, jossa ePlanner-järjestelmää kehitetään edelleen konsernialustaksi verkkojulkaisemiseen. ePlannerin pilottikäyttäjä yhtymässä oli Salon Seudun Sanomat.

ePlanner-hanketta luotsanneen Raimo Ollilan lisäksi tiimistä ovat projektissa olleet mukana eritoten tietoliikennepäällikkö Esa Koskinen ja www-suunnittelija Mats Sibelius.

Monipuolinen ePlanner: rantakirpusta Porscheen

Anygraafin ePlanner sopii hyvin TS-Yhtymän tarpeisiin. Raimo Ollila mainitsee ePlannerin valitsemisen perusteiksi muun muassa sen yhtenäisyyden, aidon monilehtiympäristön ja sopivuuden myös talon omien sovellusten alustaksi.

"ePlanner on kuin monipuolinen rakennussarja, jossa kaikki on mahdollista: rantakirpusta Porscheen", projektissa mukana oleva Esa Koskinen luonnehtii. Turussa ePlanneria on hyödynnetty laajasti, tällä hetkellä sen avulla julkaistaan kuuden lehden nettisivustoja (lista ja linkit jutun lopussa), ja hanke jatkuu edelleen.

Yhtenäisyys oleellista

Raimo Ollila korostaa, että kaikkien kanavien sisältö - printtiin, webbiin tai muihin kanaviin - pitää pystyä käsittelemään yhdellä välineellä. Yhtenäisyyttä on myös yksi tietokanta, josta sisältö eri kanaviin julkaistaan. Ollila mainitsee, että on erittäin haasteellista lehtitalolle, jos verkkotoiminta ei ole osa printtiä. Kyse on talon linjauksista.

Aineiston pysyttävä ruodussa

"Aineiston pysyminen ruodussa on tärkeää", Raimo Ollila sanoo. Hän käyttää tästä nimitystä "digital asset management", koska sille ei ole oikein löytynyt hyvää suomalaista vastinetta. "Logot, kuvat, kaikki pitää hallinnoida yhdessä kanavassa, ja ne pitää myös saada sieltä kaikkialle", Ollila korostaa.

Henkilöresurssien tehokkuus

Yhden alustan eli ohjelmiston malli sopii Ollilan mukaan TS-Yhtymälle hyvin: "Jokaisen tulee osata tuottaa aineistoa printtiin, webbiin, radioon jne. ilman erityistaitoja, kenenkään ei tarvitsisi miettiä, mihin kanavaan tuote tai sisältö tulee".

Tämä ei tietystikään ole Ollilan mukaan täysin yksiselitteinen asia, koska eri välineet vaativat erilaista materiaalia. "Toisaalta, kuka esimerkiksi sanoo, että netissä jutun pitäisi olla lyhyt", hän kysyy.

Avoimuus ja joustavuus

"ePlanner toimii hyvin myös muiden sovellusten alustana", mainitsee Ollila ePlannerin vahvuuksista. Turun Sanomissa ePlanneriin on liitetty esimerkiksi oma kuvagalleria, Salon Seudun Sanomissa hyvin vastaanotettu palveluhakemisto.

"Tänä päivänä tuskin on enää yhtään varteenotettavaa toimitusjärjestelmää, jossa web ei olisi kiinteänä osana, aika tulee ajamaan irrallisten järjestelmien ohi", Raimo Ollila sanoo.

Turussa on toki vielä kehitystoiveitakin ePlannerin suhteen. Käyttöliittymää voisi Ollilan mukaan kehittää niin, että toimittaja kykenisi itse ilman teknisen henkilökunnan apua luomaan uusia vaikkapa erilaisia teemaliitteitä ja graafisella käyttöliittymällä kokeilemaan uusia juttumalleja.

Anygraafin ePlannerilla julkaistaan seuraavia TS-Yhtymän lehtien nettisivustoja (tilanne 4/2010):

Turun Sanomat

Salon Seudun Sanomat

Uudenkaupungin Sanomat

Loimaan Lehti

Paikallislehti Somero

Kaarina-Lehti


Lähetä linkki

Tulevat tapahtumat